Чимало країн вже запровадили або розглядають закони, що дозволяють працівникам ігнорувати дзвінки та повідомлення після завершення робочого дня. Але деякі експерти сумніваються, що це рішення справді корисне для балансу між роботою та особистим життям, пише Business Insider.
В останні кілька років у світі все частіше підіймається питання, чи варто законодавчо обмежити робочі дзвінки та листи у неробочий час. На думку прихильників ідеї, це дозволить працівникам ігнорувати запити від керівників, не почуваючись винними.
Станом на сьогодні подібні обмеження вже запровадили щонайменше 17 країн. У Франції, зокрема, працівників не можуть змусити брати роботу додому чи реагувати на дзвінки у неробочий час. У Португалії ще з 2021 року роботодавцям законодавчо заборонено надсилати повідомлення працівникам поза робочими годинами, а в серпні цього року Австралія ухвалила аналогічний закон. У Великій Британії наразі розглядають «право на відключення». Подібні законопроєкти також розглядалися в Нью-Йорку, Вашингтоні та Каліфорнії.
У деяких випадках недотримання нових правил може призвести до штрафів. Наприклад, у 2018 році французькому відділенню британської компанії Rentokil довелося заплатити €60 тисяч колишньому співробітнику за те, що його попросили не вимикати телефон у неробочий час.
В Україні спроби впровадити «право на відключення» були ще в лютому 2021 року через закон 1213-IX, який регулює дистанційну роботу. У статті 60-2 Кодексу законів про працю з’явилося нове поняття — «період відключення». Це час, коли працівник, працюючи дистанційно, може відпочивати та не підтримувати зв’язок з роботодавцем, і це не буде вважатися порушенням трудової дисципліни. Період відпочинку прописується в трудовому договорі. Зараз це положення скоріше декларативне, бо не передбачає механізмів контролю чи санкцій.
Переваги для психічного здоров’я
Встановлення меж для робочого часу має позитивний вплив на психічне здоров’я працівників та запобігає вигоранню, вважають експерти.
У січневому звіті інституту Ґеллапа оцінили, що втрата працівниками продуктивності може коштувати економіці США майже $2 трильйони на рік.
Професор Манчестерської бізнес-школи сер Кері Купер наголошує, що право бути офлайн — це спосіб боротися з виснаженням. Працювати у вихідні та під час відпустки «просто нездорово», каже Купер. Але це стало нормою, особливо після того, як робота вдома стала настільки поширеною, і людям тепер важче розслабитися після робочого дня.
Також керівники часто неусвідомлено турбують працівників, надсилаючи листи у неробочий час, навіть якщо просять їх відповісти зранку. Тому Купер радить натомість планувати відправлення листів на конкретний час.
Гнучкість або строгі правила?
Експерти застерігають: заборона на вечірнє листування не спрацює, якщо «токсична» сама культура компанії. І суворі закони можуть принести більше шкоди, ніж користі.
У своїй роботі над книгою “Flexible Work: Designing Our Healthier Future Lives” Купер виявив, що люди прагнули гнучкої роботи задовго пандемії та глобального переходу до віддаленої роботи.
«Ви можете забрати своїх дітей зі школи о 15:30, провести з ними час, а потім працювати вночі, — сказав Купер. — Але якщо вам заборонено працювати з електронною поштою після 17:00 увечері або у вихідні, це не дає вам необхідної гнучкості».
Тому замість повної заборони експерти пропонують більш гнучке регулювання робочих годин. На думку Джері Доріс, старшої віцепрезидентки HR-платформи Justworks, варто змінити бачення балансу між роботою та особистим життям. Наприклад, зосередитися на підтримці не балансу, а рівня продуктивності, яким ви будете пишатися.
«Це виглядатиме й відчуватиметься по-різному для кожного», — каже Доріс. Вона радить подумати, наприклад, коли вам працюється краще — вночі чи вранці. Або які рутинні дії допомагають підтримувати потрібний рівень енергії.
Шукаєте роботу або співробітників?
У розділі «Вакансії» ми допомагаємо компаніям і кандидатам знайти одне одного!
Вакансії