Мене звати Єлизавета Воробйова, я Lead Recruiter edtech-стартапу Mate academy. Часто чую від кандидатів і знайомих історії про дивні чи просто нестандартні питання на інтерв’ю. Насправді незвичайні, на перший погляд, запитання часто приховують те, що допомагає компанії прийняти рішення. Пропоную розібратися з популярними категоріями нетипових питань, чому їх ставлять та як на це реагувати.
Нетипові питання на інтерв’ю: навіщо вони та як реагувати
Кожна компанія напрацьовує власний підхід до пошуку й найму кандидатів, з огляду на свою культуру, вимоги, особливості тощо. Рекрутери міксують різні підходи до інтерв’ю та оцінки людей, тому протягом однієї співбесіди можуть ставити доволі полярні запитання. Але вони точно не випадкові: хороший роботодавець розуміє, що питає на співбесіді та навіщо.
Зазвичай нетипові питання є додатковими та дозволяють більше дізнатися про співрозмовника. Адже компанії важливо оцінити кандидата не лише з погляду професійності чи хард скілів, а й скласти про нього враження як про людину.
Як реагувати на питання out of context вашої біографії?
Різка реакція в дусі «Навіщо вам це знати?» чи «Я не буду відповідати» — не найкращий варіант. Ви вже погодилися на співбесіду, тож зробіть усе від себе залежне, щоб витратити цей час із користю та зробити правильні висновки.
Втім, відповівши на подібне питання, ви завжди можете сказати щось на кшталт «Прикольно, це питання для мене нове. Цікаво, а що ви аналізуєте в такий спосіб?». Якщо компанія адекватна, вона без проблем пояснить мету свого запитання. Тут важливу роль відіграє форма комунікації: цікавитися варто екологічно — показати, що ви нормально ставитеся до незвичайних питань, але хотіли б зрозуміти їхню мету. Так само форма важлива і в контексті того, як запитання ставить сам рекрутер.
Попереду співбесіда?
Наш онлайн-гайд допоможе всебічно підготуватися до інтерв’ю та отримати омріяний офер
До гайда
Як зрозуміти, чи не переходить рекрутер межу?
Насправді межа дуже відносна й багато в чому залежить від культури компанії. Наприклад, є команди, які відкрито декларують, що в їхній культурі нормально на співбесіді сваритися матом, курити електронні сигарети. А для когось це не окей.
Є токсичні питання, які стосуються того, що за законом не може зазначатися у вакансіях: це вік, соціальний статус, релігійні переконання, інвалідність, медичні показники. Якщо на співбесіді вас запитують про щось подібне — це точно про перехід на особисте, що не є нормальним.
Читайте також: Аліса у Задзеркаллі, або Що робити, якщо ви потрапили на дивну співбесіду
В іншому все знову-таки залежить від форми запитання. Якщо рекрутер ставить питання екологічно — отже, відповідь на нього дійсно відіграє роль при аналізі кандидатури. Навіть нестандартні питання мають бути вдало вписані в контекст співбесіди, мати логічну підводку та оцінюватися завжди в комплексі.
Розбираємо приклади нестандартних запитань
1. Запитання про життєвий вибір
- «Чому ви обрали цей університет?»
- «Чому ви вирішили отримати цю спеціальність?»
- «Чому ви пішли в цю компанію?»
- «Чому ви вчили Java, а не Python?»
Комусь це може здатися перетином особистих кордонів. Але якщо запитання на співбесіді поставили коректно — це насправді нормально. Компанії цікаво зрозуміти, як людина приймає рішення, наскільки вона свідома у своєму виборі, на що вона зважає, що нею керує тощо.
Наприклад, якщо кандидат обрав ВНЗ, бо «так мама сказала», а мову програмування — бо «так друг сказав», у нього вже відстежується певний патерн поведінки. Відтак є ймовірність, що й надалі для прийняття рішень людині буде потрібен хтось іще.
2. Запитання на логіку
- «Як порахувати кількість вагонів у київському метро?»
- «Скільки повітряних кульок можна вмістити в одну кімнату?»
- «Як розрізати торт на вісім однакових шматочків, зробивши три рухи ножем?» тощо.
Ці питання ставлять, щоб зрозуміти мислення кандидата. Якщо для позиції критично важливим є, наприклад, вміння розкласти велику проблему на маленькі складові та знайти рішення, то за допомогою логічних запитань рекрутер перевіряє, які дані кандидат врахує для відповіді, які уточнювальні запитання буде ставити, яким буде хід його думок.
Читайте також: 6 вправ, які допоможуть розвинути креативність та гнучкість мислення
Скажу зі 100% впевненістю, що компанія не очікує почути правильну відповідь. Та й зазвичай на такі питання немає однозначної відповіді, як і немає правильної чи неправильної логіки. Усе оцінюється в комплексі й зіставляється рекрутером з вимогами до позиції.
До таких питань ніяк не підготуєшся. Але почувши їх, однозначно варто не закриватись і почати міркувати. Якщо в процесі щось не виходить, не соромтеся це озвучити. Так ви продемонструєте рекрутеру, що у складній ситуації шукаєте вихід і не боїтеся звертатися по допомогу.
3. Запитання про мотивацію
- «Чому ви шукаєте роботу?»
- «Навіщо ви працюєте, що дає вам робота?»
- «Чому вам подобається ця професія?»
- «Який ви бачите далі розвиток в цій професії?»
Усі питання про те, чому, й навіщо ви щось робите/робили мають на меті зрозуміти вашу мотивацію. Зрозуміло, що люди працюють, щоб отримувати за це гроші. Але чи гроші — це єдина мотивація?
Є компанії, для яких абсолютно окей, коли працівники працюють суто за гроші. Такі роботодавці знають, що привабили людей грошима, і цими грошима будуть мотивувати їх нескінченно. А є компанії, які мислять з погляду цінностей, тож хочуть почути, що саме для людини важливо в роботі, що її драйвує.
4. Запитання про кругозір
- «Які книжки ви читаєте?»
- «Що робите вечорами?»
- «Які фільми дивитися?»
- «Чим займаєтесь у вільний час?»
Питання з цієї категорії мають на меті виявити, наскільки за кругозором та інтересами людина збігається з командою компанії. Наприклад, якось ми проводили співбесіду з кандидатом на менеджерську позицію і з’ясували, що одна з його улюблених книжок — це “No rules rule” Ріда Гастінгса. А це обов’язкова для прочитання книжка під час випробного періоду в нашій компанії. Тож для нас це був іще один параметр, який підсвітив, що ми з кандидатом дивимося в одному напрямку.
5. Запитання про майбутнє
- «Ким ви себе бачите через 5/10 років?»
Форма запитання вже трохи заїжджена, але саме питання насправді глибше. Воно має на меті з’ясувати, чи є в людини взагалі думки про кар’єру/життя в розрізі певного часу. Роботодавець хоче розуміти, чи людина готова вкладатися в роботу, короткострокова чи довгострокова це для неї перспектива, чи поточна роль взагалі перетинається з її планами та чи зможе компанія забезпечити їй бажане зростання.
З нашого досвіду до 24 лютого 2022 року кандидати легко відповідали на це запитання. Але в контексті повномасштабної війни, 5 років — це доволі амбітний термін планування. Тому якщо зараз ви не знаєте своїх планів на майбутнє, так і скажіть: «На 5 років вперед доволі важко планувати, проте, думаючи про свою кар’єру, я хочу в майбутньому бути там-то». Зараз це абсолютно адекватно.
6. Філософські запитання
- «У чому сенс життя?»
- «Яка найбільша проблема у світі?»
- «Чи всі мають рівні права?»
- «Чи мають всі співіснувати однаково?» тощо.
Усі подібні питання мають на меті перевірити, наскільки цінності, підходи людини та її бачення світу збігаються з баченням компанії. Поганого в них нічого немає, але дуже важливими є контекст і форма, в якій рекрутер ставить запитання.
7. Запитання про сильні та слабкі сторони
Це категорія питань, які часто ставлять кандидатів у глухий кут. Про сильні сторони відповісти простіше, тому важливіший для компанії маркер — те, як людина оцінює свої слабкі сторони і вміє з ними жити/працювати. Це питання певною мірою перевіряє самокритичність і рівень самоусвідомлення людини.
Тому, збираючись на співбесіду, обов’язково підготуйтесь відповідати на це питання. Якщо вам складно визначити свої сильні та слабкі сторони самостійно, запитайте, як вас бачать інші, це буде хороша рефлексія.
8. Питання про знак зодіаку
Періодично чую від знайомих, що компанії запитують на співбесіді про знак зодіаку. На перший погляд, це звучить максимально дивно. Але спробую припустити, чому так роблять.
Читайте також: Що це було?! 10 неприємних історій про пошук роботи
Наприклад, роботодавець шукає якусь конкретну характеристику в кандидатах. Але, не придумавши іншого шляху, як цю характеристику виявити, рекрутери вдаються до такого ненаукового підходу, як поділ людей на певні типажі за знаком зодіаку. Або, можливо, CEO компанії чи hiring-менеджер дуже сильно вірить у знаки зодіаку і для нього це принципова позиція. Не виключаю й ситуації, коли це своєрідна перевірка реакції кандидата на нетипове питання.
9. Запитання про фідбек від інших людей
- «Як ви думаєте, як вас опише ваш керівник/колега/друг?»
Деяких кандидатів часто тригерить це питання, і вони реагують на кшталт «Я не знаю, що думає інша людина». Але кандидат, якому нічого приховувати, дасть максимально наближену до дійсності відповідь. Звісно, буває, наприклад, що в кандидата склалися не зовсім хороші стосунки з екскерівником, той має образу, і кандидат переживає, що матиме вигляд «проблемного», якщо дасть відверту відповідь на питання про фідбек. Але я раджу не закриватись і бути чесним, якою б не була ситуація.
І загалом раджу не боятися таких питань, а дійсно згадати фідбек, який ви отримували від керівників і колег. Якщо ви ще не маєте комерційного досвіду роботи, можна згадати зворотний зв’язок від викладачів, кураторів студентських проєктів тощо.
10. Запитання-інструкції
- «Як посмажити яєчню?»
- «Як запхати слона в холодильник?»
- «Як запустити рекламну кампанію?»
- «Як протестувати запуск застосунку?» тощо.
Ці запитання можуть бути схожі на запитання на логіку, але в них дещо інша мета. Компанія очікує почути точну послідовність дій: конкретні процедури та кроки, яких треба дотримуватися.
Тому якщо вам ставлять питання, відповідь на яке вимагає певного порядку дій — описуйте цей порядок максимально чітко й покроково. Рекрутер має розуміти, що ви знаєте, що робити. Якщо ви маєте щось на увазі, але не проговорюєте це, ніхто не буде впевнений, що ви дійсно це знаєте.
Що в підсумку?
На жаль, трапляються роботодавці/рекрутери, які прочитали якусь статтю про те, як креативно провести співбесіду, не зрозуміли завдання, але вподобали формат, і проводять інтерв’ю дійсно дивно. Але будемо вірити, що більшість рекрутерів підходять до співбесіди все ж адекватно: вдало вписують у контекст навіть нетипові запитання, ставлять їх в екологічній формі та можуть аргументувати їхню мету.
У будь-якому разі орієнтуйтеся на свої відчуття. Якщо ви розумієте, що ціннісно, культурно тощо ці питання (навіть якщо їх ставлять екологічно) не резонують із вашим баченням роботодавця, то й добре, що вас про це запитали. Для вас це певний маркер, чи продовжувати далі спілкування, а в перспективі — приймати чи відхиляти офер. Адже не лише компанія перевіряє вас, а й ви оцінюєте компанію.
Потрібна робота?
Маємо безліч вакансій у креативній індустрії, ІТ-компаніях, освіті тощо 👉
ВакансіїЧитайте також
За крок від оффера: 7 безплатних онлайн-тренажерів для співбесід
Співбесіда для двох: 7 причин ставити питання рекрутеру
Що говорити на співбесіді: поради з книги «Ask a manager»
Доброго дня. Дякую за статтю. До статті я маю скоріш не коментар, а запитання. Наприкінці інтерв'ю кандидат має право поставить запитання роботодавцю. Тому чи доречно буде поставити питання про питання. Наприклад, чому ви обрали запитати мене про сенс життя чи дозвілля. На меті такого питання буде як раз дізнатися, чи відповідає компанія цінностям кандидата, чи це було питання заради питання чи хайпового інтерв'ю. Дякую 🙂
Добрий день, Олю, дякую за питання. Так, звичайно, це доречно запитати. Проте тут дуже важлива форма та як саме ви ставите це питання. Потрібно спочатку відповісти на запитання, а потім тактовно поцікавитись чому компанія обрала саме таке запитання 🙂
Кругозір? Ну тоді вже КОЛОзір. А насправді світогляд :))
І якщо чесно, дуже сильно дратує ця гірлянда з анімації. Незручно читати, коли усю статтю щось мерехтить.
Тетяно, дякуємо, що читаєте статтю та звертаєте увагу на деталі!
Слово «кругозір» зафіксовано в словниках (зокрема у «Великому тлумачному словнику сучасної української мови» 2005 року) та означає «обсяг, широту уявлень, знань, інтересів». У статті воно використовується саме в такому значенні. Слово ж «світогляд» має дещо інше значення: «система поглядів на життя, природу і суспільство». Тож, на нашу думку, тут доречніше було використати саме «кругозір», тим паче що слово є в словнику й активно використовується в широкому вжитку.
Щодо анімації: дуже прикро, що вона створює вам незручність. Ми, навпаки, хотіли «розбавити» суцільний текст, його іноді теж важко читати. Якщо будемо отримувати більше відгуків, що гіфки — це не ок, в майбутньому будемо менше їх використовувати. Хоча ми цим не зловживаємо, в інших наших статтях ви зустрінете їх не так часто. Загалом дякуємо вам за вашу думку!