«Навіщо тобі працювати на “дядю”? Роби свій бізнес!» Напевно, ви не раз чули цю фразу і навіть замислювалися про те, щоб почати свою справу. Та вас зупинила думка, що це легко сказати, але важко зробити. Незрозуміло, з чого почати, де взяти капітал. Та й взагалі — чим займатися.
Щоб розібратися в цих питаннях, ми запускаємо спецпроєкт «Крок у бізнес». У першому матеріалі викладачі Бізнес Школи КРОК розказують, як зрозуміти, чи готові ви стати підприємцем, де шукати ідеї для бізнесу та інвестиції, як складати бізнес-план і як уникнути типових помилок новачків.
Як почати свій бізнес з нуля
Для початку важливо прийняти і усвідомити, що підприємництво — це не для всіх і це не завжди шлях до успіху. Статистика свідчить: тільки 6% зі 100% стають успішними бізнесменами.
За спостереженнями викладачів Бізнес Школи КРОК, найчастіше це лідери з таким набором якостей:
- сміливість і бажання ризикувати;
- пристрасть до своєї справи;
- стратегічне мислення і вміння візуалізувати свою ідею як глобально, так і в деталях;
- вміння тримати удар на ринку, де є конкуренти, клієнти, державні органи;
- здатність зібрати ефективну команду фахівців, де кожен буде на своєму місці.
Зрозуміти, чи підходить вам підприємництво, можна також за допомогою профорієнтаційного тесту. Він визначить сильні й слабкі сторони, наявність або відсутність певних навичок, дасть розуміння, яка сфера вам ближче для розвитку.
Але якщо ви не горите ідеєю створити свій бізнес, не відчуваєте в цьому потреби на фізичному рівні, то ніякі тести не допоможуть.
— Наталія Калініна,
сертифікована бізнес-тренерка міжнародної категорії
Пошук і формування бізнес-ідеї
Деякі підприємці виділяють два способи пошуку бізнес-ідеї: йти за серцем або вдатися до аналітики. У першому випадку в основу бізнесу потрібно брати той вид діяльності, яким вам подобається займатися, у другому — те, що затребуване на ринку.
Але бізнес-тренер і запрошений викладач Бізнес Школи КРОК Олександр Бакка пропонує спробувати трохи інший підхід. Для початку проаналізувати, якою експертизою на цей час ви володієте (важливо, щоб вона підкріплювалася конкретними досягненнями, кейсами, а саме заняття подобалося). Наприклад, добре продаєте, готуєте, пишете рекламні тексти або навчаєте інших.
Далі необхідно в загальних рисах оцінити попит на вашу експертизу, зрозуміти ситуацію на ринку. А для цього відповісти на питання:
- Чи є у людей (або компаній) якісь потреби, які б вони дуже хотіли задовольнити, але ніхто їм такої можливості не надав?
- Чи можете ви робити що-небудь якісніше, швидше, дешевше, яскравіше, ніж всі, хто це вже це робить?
- Чому за цю роботу або послугу потенційні покупці захочуть заплатити саме вам?
Але я б дуже не радив копіювати інших. Інакше вам будуть потрібні «фішки», щоб виділитися на тлі конкурентів. Як антиприклад можна згадати неадекватну кількість маленьких кав’ярень на квадратний сантиметр в місті.
— Олександр Бакка,
бізнес-тренер, експерт з побудови системи збуту,
команди й просування продукту
Завершальний етап формування бізнес-ідеї — її валідація, або критична оцінка. За словами експертки Бізнес Школи КРОК Оксани Сєдашової, потрібно поставити собі такі питання:
- Чи буде майбутній бізнес розв’язувати якусь проблему аудиторії? Яку саме?
- Чи не перенасичений ринок схожими бізнесами?
- Чи є у вас розуміння, як зробити wow-продукт, який стане кращим на ринку?
- Чи надихає бізнес-ідея кожного в команді та чи є розуміння у всіх, для чого її реалізовувати?
- Чи не порушує ваша бізнес-ідея закон? Не несе небезпеки для інших? Чи можна її реалізувати в нашій країні?
Якщо більшість відповідей позитивні, то варто пробувати. Якщо негативні, то ідею потрібно доопрацювати, переосмислити або змістити фокус на інші сегменти цільової аудиторії або ринки.
Золотий перетин пошуку бізнес-ідеї — коли те, що ви любите робити й що у вас добре виходить, дозволяє розв’язувати проблеми людей або компаній, і вони за це готові платити.
— Оксана Сєдашова,
PhD, міжнародна амбасадорка з креативності
Кілька порад для грамотного формування бізнес-ідеї:
- Не копіювати когось на 100%. Ви не знаєте, що за лаштунками іншого бізнесу, через які етапи він пройшов і внаслідок чого став прибутковим. Але взяти ідею, доопрацювати (усунути недоліки, які виявили), привнести в неї щось своє — непоганий варіант.
- Не намагатися відразу придумати глобальний бізнес на кшталт Амазону. На початку важливо побудувати фундамент, налагодити процеси, а вже потім думати про масштабування.
- Вивчати чужий досвід. Буває, що ідея крута, але ринок до неї ще не готовий. Або інший підприємець не врахував якийсь важливий аспект, і його бізнес провалився, а ви виявили промах і знаєте, як проблему вирішити. Часто такий аналіз дозволяє доопрацювати свою ідею й уникнути типових помилок.
Ідеї для бізнесу у 2021 році
Пандемія коронавірусу, яка почалася у 2020 році, змінила поведінку споживачів і диктує нові умови для бізнесу. Так, стали особливо затребуваними одні напрямки й майже заморозили свою діяльність інші. І практично всі бізнеси пішли в онлайн.
«Сьогодні багато можна робити онлайн і віддалено. Потрібно лише включити креативне мислення, щоб винайти новий спосіб, підхід або концепт для традиційних видів бізнесу», — розповідає Оксана Сєдашова і пропонує звернути увагу на такі сфери та можливості:
- пошук нових напрямків і форм організації локального туризму;
- опанування нових навичок, саморозвиток;
- продовольча сфера;
- доставка і логістика;
- все, що пов’язано зі здоров’ям;
- коучинг і психологія;
- послуги й товари для дітей;
- шерінг-економіка (спільне споживання);
- вторинне / багаторазове використання речей.
Бізнес в мережі інтернет
Під бізнесом в інтернеті мається на увазі продаж товарів або надання послуг в онлайн-форматі, віддалено. Це може бути продаж речей через інстаграм або інтернет-магазин, створення команди фахівців-фрілансерів, освітній проєкт. З переваг: можливість працювати на міжнародних ринках, бо інтернет не має меж.
Необов’язково намагатися знайти нову нішу. Краще зробити акцент на пошуку нових способів виробництва або продажу чого-небудь, незвичайному концепті бізнесу. Також можна покращити процеси, з якими є проблеми у потенційних конкурентів (наприклад, щось прискорити, підвищити рівень клієнтоорієнтованості, зробити зручний, а не тільки красивий сайт).
Які ідеї для бізнесу в інтернеті можуть бути затребуваними в 2021 році:
- створення контенту, копірайтинг;
- seo-просування сайтів;
- веброзробка;
- дизайн.
Якщо ви хочете наявні в офлайні бізнес-ідеї трансформувати в онлайн-формат або запропонувати щось абсолютно нове, поставте собі головне питання: а наскільки простіше і швидше це вирішить завдання потенційного клієнта?
— Олександр Бакка,
бізнес-тренер, експерт з побудови системи збуту,
команди й просування продукту
Бізнес вдома
Найчастіше під бізнесом вдома мають на увазі виробництво невеликих партій фізичних товарів (пошив дитячого одягу, випічка тортів) або надання послуг (манікюр, репетиторство).
З плюсів — економите на оренді офісу, складу або іншого приміщення і перебуваєте поруч з сім’єю (це важливо, якщо у вас маленька дитина).
Які ідеї для бізнесу вдома можна розглядати у 2021 році:
- виробництво декоративних свічок, мила ручної роботи;
- виробництво бізібордів (розвивальні стенди для дітей);
- вирощування і продаж рослин;
- виготовлення сирів, домашніх десертів, напівфабрикатів тощо;
- підготовка до ЗНО, навчання іноземної мови;
- процедури по догляду за тілом (масаж, манікюр, стрижка, нарощування вій тощо).
Офлайн-бізнес
Попри те, що багато бізнесів переходять в онлайн, така опція доступна не всім. Наприклад, виробничі цехи або послуги стоматолога неможливо перевести у віддалений формат роботи. Тому офлайн-бізнес також варто розглядати.
Які сфери імовірно будуть актуальні в 2021 році:
- виробництво корисної їжі (наприклад, raw-десерти);
- кафе з незвичайною концепцією (але відразу продумайте можливості доставки страв);
- клуби розвитку для дітей та дитячі садки;
- творчі студії (ліплення з глини, малювання, танці);
- проведення фотосесій.
У вас вже є бізнес-ідея, але не знаєте, що робити далі?
Записуйтеся на програму «Бізнес-навігатор» від Бізнес Школи КРОК, де вам допоможуть запустити свій бізнес з нуля →
Записатися
Види бізнесу з мінімальним вкладенням
Сьогодні є безліч ідей для бізнесу, де для старту не потрібен великий стартовий капітал. Але зовсім без вкладень почати не вийде, бо для цього потрібні не тільки гроші, але й час, енергія, сили, мотивація та інші нематеріальні ресурси.
Якщо ви все-таки відчуваєте в собі сили й готові, то стартувати можна за однією з двох схем:
- Дропшипінг. Можливо, доведеться вкласти невеликі гроші в рекламу і витратити час на оформлення інтернет- або інстаграм-магазину. Але закуповувати сам товар, організовувати логістику не потрібно — це завдання постачальника. Пізніше, маючи базу клієнтів і необхідний рівень продажу, можна виходити з дропшипінгу і закуповувати товари або навіть створювати своє виробництво.
- Продаж послуг і перехід до делегування. Часто так починають свою справу експерти — спочатку самі працюють з клієнтами, прокачують особистий бренд, підвищують якість і вартість послуг. А потім або відразу набирають команду і починають частину завдань делегувати їй, або створюють навчальні програми й вже після відбирають учнів в команду і передають їм замовлення. Так з’являються студії дизайну, копірайтингу, контенту, продюсування.
Формування бізнес-плану
Бізнес-план — це інструмент, який дозволяє протестувати ідею й оцінити, прибуткова вона чи ні, через скільки часу окупляться вкладення (і чи окупляться взагалі), скільки ресурсів потрібно для старту й буде потрібно протягом року, вийде її масштабувати в майбутньому чи ні.
Навіщо потрібно розробляти бізнес-план? Щоб мінімізувати ризики і не вкладати гроші в проект, який не окупається навіть на етапі планування.
Типова структура бізнес-плану виглядає так:
- Резюме проєкту (короткий опис бізнес-ідеї: в чому суть, які особливості, рівень прибутковості, необхідні ресурси й вкладення).
- Аналіз ринку (описати проблему, яку ви хочете вирішити).
- План маркетингу.
- План виробництва.
- Організаційний план (який персонал потрібен, виробничі потужності).
- Фінансовий план.
- Аналіз і оцінка ризиків.
Бізнес-план — це фактично моделювання того, як ваша ідея може втілитися в життя. Його перевага — все відбувається на папері, а це набагато менш болісно, ніж тестувати ідею відразу в матеріальному світі.
— Олена Сіукаєва,
бізнес-тренерка, професіоналка у сфері економіки,
фінансів та управління бізнес-процесами
Де взяти гроші на початок бізнесу
Є кілька легальних варіантів:
- Взяти з власних накопичень. Найпростіший варіант, за якого ви нікому нічого не винні як в разі провалу, так і у випадку успіху.
- Знайти інвестора. Один з найскладніших способів, але якщо ви підготували дійсно якісний бізнес-план, володієте навичкою самопрезентації та впевнені у своїй ідеї, спробувати точно варто.
- Взяти участь в тендері й виграти грант. Зараз державні організації та міжнародні спонсори пропонують гранти як приватним, так і юридичним особам на розвиток своєї ідеї. Відмінний варіант для тих, хто планує займатися соціально значущим, творчим бізнесом (на них виділяють кошти найчастіше).
- Спробувати краудфандинг. Це коли ви розміщуєте опис бізнес-ідеї на одній з краудфандингових платформ і, якщо ідея сподобається людям, отримуєте донати.
- Вдатися до бутстрепінгу, тобто позичити у друзів, колег, родичів. Важливо чітко обговорити умови, на яких вам дають гроші, і за можливості закріпити їх у форматі договору або іншого документа.
- Взяти кредит на бізнес в банку. Такий спосіб є, але на старті, а особливо без досвіду в бізнесі, не радимо його розглядати.
Що робити після старту — ефективне управління бізнесом
Припустимо, у вас вже готовий бізнес-план і є фінанси на його реалізацію. Тоді рухайтеся далі в такому порядку:
- Працюйте над реалізацією ідеї відповідно до бізнес-плану — не просто ж так ви його складали🙂. Для цього розплануйте, що і коли будете робити (наприклад, за допомогою графіка Ганта) і переходьте власне до дій.
- Постійно відстежуйте прогрес. І обов’язково вносьте зміни, коригування, якщо якісь умови у зовнішньому середовищі змінюються.
- Набирайте команду (якщо її ще немає). Тому що так швидше й ефективніше.
- Слідкуйте за бюджетом. Якщо похибки з термінами бувають простимі, то фінансові прорахунки — ні. Готуйтеся до того, що грошей знадобиться на 20–30% більше, ніж планувалося, і доведеться часто шукати способи зменшити витрати.
- Вибудовуйте бізнес-модель. Для цього багато часу приділяйте аналізу своїх дій, шукайте слабкі місця в бізнес-процесах і рішення, як скоротити їх кількість. Адже успішний бізнес там, де є структура і налагоджені дії.
У побудові бізнесу найактивніша і найскладніша фаза — реальність. Будьте готові до того, що вона може сильно відрізнятися від ваших мрій, планів і цілей. Але іноді це навіть на краще.
— Олександр Подденежний,
бізнес-консультант підприємств середнього і малого бізнесу
Часті проблеми та питання
На старті новачкам буває або страшно, або все йде на такому ентузіазмі, що людина не помічає важливих речей. Але в обох випадках необхідно знати про типові помилки й проблеми підприємців-початківців, щоб їх не допустити.
Розбір помилок провів Андрій Корейба, запрошений викладач Бізнес Школи КРОК, Head of PM в компанії CAPS Consulting і School LITS.
Мікроменеджмент
Це коли підприємець намагається контролювати низькорівневі завдання, втрачаючи фокус на стратегічному розвитку проєкту. Мікроменеджмент гальмує роботу над побудовою бізнесу і негативно впливає на команду, яка втрачає відчуття свободи, самоцінності й бажання ініціювати ідеї.
Рішення: вчитися делегувати завдання. Як своїм співробітникам, так і фахівцям на аутсорсі.
Слабка робота з ризиками
Іноді здається, що ідея настільки крута, що не повинно виникнути ніяких труднощів. Але в реальному житті такого не буває — щось завжди йде не так.
Рішення: на старті нової ідеї, активності, проєкту ретельно аналізувати можливі ризики та складати план реагування на них. Так будете знати, що робити, якщо виникне проблема: ухилитися, прийняти та піддатися або пом’якшити наслідки.
Тільки усні рішення і домовленості
Якщо домовленості ніде не зафіксовані письмово, вважайте, що їх немає. Усні рішення часто забуваються або спотворюються, через що і результат виходить не той.
Рішення: всі рішення або домовленості оформляти документально у вигляді електронних листів, розпоряджень по компанії тощо.
Зміна планів в процесі
Звісно, строго слідувати бізнес-плану навряд чи вийде. Але все, що стосується особистих домовленостей з людьми (інвесторами, співробітниками), різко міняти не варто, інакше залишитеся без команди й з поганою репутацією.
Рішення: дотримуватися початкових домовленостей, особливо з персоналом, і не міняти на ходу умови роботи. А в разі, якщо без змін ніяк, то обговорювати їх і обґрунтовувати.
Економія на персоналі
Є проєкти, де підійдуть співробітники без досвіду і з «очима, що палають». А є такі, де ніяк без менеджменту або фахівців middle / senior рівня.
Рішення: прописувати вимоги бізнесу і підбирати персонал відповідно до них. Якщо потрібен керівник відділу продажу, то це має бути людина з відповідним досвідом, а не сейлз-новачок.
Слабка комунікація
Це відсутність і зворотного зв’язку (зокрема з простих робочих питань), і нематеріальної мотивації, і неформального спілкування з командою. Все це призводить до несприятливого клімату всередині колективу, де кожен сам по собі, не відчуває підтримки, не продукує ідеї й не довіряє іншим.
Рішення: скласти гайд з внутрішніх комунікацій, доносити до співробітників, яке спілкування вітається, а яке неприйнятне в вашій команді. Для розвитку неформального спілкування влаштовувати короткі кави-зідзвони, створити окремий чат, впроваджувати інші активності.
Готові почати свій бізнес прямо зараз?
Записуйтеся на програму «Бізнес-навігатор» від Бізнес Школи КРОК, щоб стартувати правильно →
ЗаписатисяЧитайте також
30 правил віддаленої роботи для команд, лідерів і дебютантів
Про плюси, мінуси і «підводні камені» роботи на себе
Нетворкінг і пошук роботи в соціальних мережах: навіщо, як і невже працює?
Додати коментар