Операційний директор (Chief Operating Officer, СОО) — це найчастіше друга за рангом керівна посада в компанії після генерального директора (Chief Executive Officer, CEO). Які навички та якості для операційного директора найважливіші, у чому особливості його роботи та як йому ефективно працювати в парі з гендиректором?
Розповідає Анастасія Ляшко, СЕО української IT-компанії Trionika, яка до цього 4,5 роки займала позицію COO і знає все про цю посаду.
Особливості роботи операційного директора
Як на мене, операційний директор — одна з найважчих і найважливіших керівних посад у будь-якій сфері. Я завжди кажу, що СОО — це ключова позиція в компанії, адже крута ідея — це добре, але вона ніщо без якісної реалізації. А за реалізацію ідей якраз і відповідає операційний директор.
Людина на цій посаді займається операційними завданнями, тобто контролює та покращує щоденний операційний цикл компанії. Це може охоплювати контроль за діяльністю всіх відділів (виробництво, робота з клієнтами, HR і т.д.), досягнення стратегічних цілей компанії, розробку, контроль і покращення результатів тощо.
На жаль чи на щастя, не існує єдиного переліку обов’язків і вимог до операційного директора. СОО будує свою роботу з огляду на ті завдання, які ставить перед собою бізнес. Тож у світі точно не існує двох однакових операційників — бо в кожної компанії свої цілі. Наприклад, операційна директорка Google Анна Коралес відповідає за впровадження продуктів споживчого призначення, включно зі смартфонами Pixel, пристроями Nest Hub Max і Pixelbook, а також керує IT-процесами у відділі Google Hardware, що налічує тисячі людей.
Інший приклад — це СОО компанії Apple Джефф Вільямс, який підпорядковується безпосередньо генеральному директору Тіму Куку. Джефф контролює операційну діяльність та є «очима» СЕО всередині компанії. А ще відомо, що саме Джефф Вільямс відіграв ключову роль у розробці дизайну й функціоналу Apple Watch, він також впливає на розвиток медичних досліджень в Apple. Тож операційник може інколи заглиблюватися в окремі напрями роботи, а інші — делегувати колегам.
Як СОО ефективно працювати в парі з СЕО
Зв’язка СЕО та СОО дуже класно працює разом, якщо її правильно налаштувати. Найчастіше, як і в прикладі компанії Apple, СЕО відповідає за компанію загалом, її прояв на зовнішньому ринку та глобальні довгострокові цілі. Він дивиться назовні та відповідає за загальну стратегію компанії. Тоді як СОО відповідає за реалізацію цієї стратегії самою компанією, досягнення як довгострокових, так і короткострокових цілей, контролює внутрішні процеси та відповідає за ресурси й основні показники.
Ці двоє дають неймовірний результат, якщо працюють злагоджено й доповнюють одне одного. Професійний СОО розвантажує СЕО, дає йому можливість мінімально витрачати час на внутрішні моменти та займатися масштабуванням бізнесу. Але іноді, якщо СЕО та СОО не можуть правильно розподілити посадові обов’язки, вони починають дублювати одне одного чи, навпаки, не закривають якийсь шмат роботи. Від цього компанія може відчутно страждати.
Щоб цього не сталося, потрібно чітко розуміти різницю між посадами генерального та операційного директорів. По-перше, СОО підпорядковується СЕО і тому має менше впливу на компанію. По-друге, здебільшого СЕО створює бачення та стратегію компанії, а СОО сприяє її втіленню. І найголовніша різниця між ними: СЕО займається зовнішніми справами компанії (думає над масштабуванням бізнесу, шукає можливості), а СОО — внутрішніми (думає, як налаштувати роботу всередині цього бізнесу).
Яким має бути хороший СОО?
Оскільки операційний директор стежить за всім у компанії, він має розбиратися в кожній функції своїх підлеглих: розумітися на маркетингу, фінансах, технічних аспектах і т.д. Недостатньо мати поверхові знання, для якісного управління СОО має глибоко розуміти, що, як і коли працює. Звісно, на початку роботи він може чогось не знати, але з часом має зануритись у всі процеси, і що глибше він у них розбиратиметься, то краще.
Загалом вимоги до кандидатів на цю посаду такі:
- успішний досвід (не менш ніж 1 рік) на аналогічній посаді чи на посадах CEO, CMO (Chief Marketing Officer), CRO (Chief Revenue Officer), CPO (Chief Product Officer);
- глибоке розуміння аналітики, досліджень, підтвердження гіпотез і методів розвитку бізнесу, поведінки й аналізу споживачів;
- досвід керівництва та створення команд із високою культурою продуктивності, масштабування та вдосконалення операцій для покращення досвіду клієнтів;
- здатність визначати бізнес-цінність, пріоритезувати найбільш ефективні ініціативи та делегувати їх належним чином.
Також для СОО дуже важлива стресостійкість, бажання та можливість постійно розвиватися, гнучкість та уважність до деталей. Він чи вона має мати критичне мислення та аналітичні навички, щоб дослідити будь-які запити та скорегувати ідеї підлеглих.
Досвід роботи операційною директоркою навчив мене, що хороший СОО має вміти домовлятися, знаходити підхід до кожного, гарно комунікувати, адже його робота постійно пов’язана з людьми. Він також має вміти правильно доносити бачення та завдання СЕО, стимулювати команду до успіху та підкреслювати результати, коли вони є.
Операційний директор може мати команду операційних менеджерів (які виконують, по суті, ті самі функції, але підпорядковуються СОО, який контролює їхню роботу) або постійно спілкуватися та спрямовувати керівників інших департаментів. У будь-якому разі операційний директор має бути гарним менеджером. Я інколи кажу, що СОО — ніби матуся, що контролює все в домі та знає, чого потребує дитина в цей момент.
А ось що важливо для COO, на думку операційного менеджера Trionika Олексія Богуша:
- Бути залученим та азартним щодо своєї справи. Завдяки власній цікавості й вірі в продукт менеджер здатен мотивувати інших на вирішення спільних завдань та заряджати людей енергією.
- Бути трохи хитрим. Зазвичай люди скептично налаштовані на зміни, а хитрість допоможе знайти правильний підхід і слова для команди та мінімізувати спротив.
- Мати бажання навчати людей, з якими працюєш. Люди цінують менторство й підтримку, і це допомагає ростити крутих спеціалістів, а не простих виконавців.
- Вміти прислухатися до команди. СОО — це не людина, яка знає все, але це людина, яка приймає, умовно, остаточне рішення. Для цього треба вміти слухати людей, збирати й аналізувати дані, ставити стільки уточнювальних запитань, скільки потрібно, поки не буде впевненості, що команда вірить у стратегію, чітко розуміє мету, кроки, проміжні результати та прогнози.
Мої поради операційним менеджерам
Майбутнім чи нинішнім СОО можу порадити постійно себе прокачувати:
- Проходити навчання в бізнес-школах. Наприклад, рекомендую звернути увагу на такі курси в KMBS, як «Медіаційні навички для менеджерів. Як налагоджувати співпрацю в команді», «Управління проєктами», «Стратегічна сесія самостійно» та курси на будь-які інші теми, які вас цікавлять і в яких ви хочете прокачатися. Операційний директор — це про процеси, вимір їхніх результатів та безперервну оптимізацію, тому йому завжди є чого вчитися.
- Надихатися дописами відомих колег. Якось так склалося, що операційні директори здебільшого не дуже медійні, тому не так легко знайти тих, хто розповідає про свою роботу в соцмережах. Але все ж варто пошукати їх серед своїх конкурентів чи партнерів. Багато пише, наприклад, Володимир Костюк, СЕО (а в минулому СОО) «Фармак». А серед міжнародних рекомендую підписатися на Кріса Ніколаса з Walmart та Шерил Сендберґ із Meta.
- Читати книжки, які зацікавлять вас своєю тематикою. Корисними можуть бути «Як знайти спільну мову. Впевненість і харизма при спілкуванні з особистостями різного типу» Кетрін Стотхарт та «Безжальний менеджмент. Управління людьми та прибутком» Дена С. Кеннеді.
- І загалом багато навчатися — вивчати методології SCRUM і теорію обмежень в управлінні компанією, проводити PESTEL-аналізи та постійно запитувати фідбек у колег. Адже такі важливі посади мають займати лише люди, які хочуть і люблять завжди «бути в темі», готові до навантажень та нових викликів.
Готові надсилати своє резюме?
Обирайте одну з крутих вакансії у нас на сайті — і вперед 👉
ВакансіїЧитайте також
Як шукати роботу топменеджерам? Поради для С-level спеціалістів
6 книжок для прокачки вашої кар’єри та бізнесу
Як стати лідером у колективі? Радить бізнес-тренер Олександр Сударкін
Додати коментар
Цікаве на Happy Monday
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Знижуємо робочий стрес: чому ваші термінові завдання насправді не горять
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів