Робота над продуктом передбачає проведення досліджень, розробку, запуск і майстерне жонглювання різноманітними завданнями. Мінливий робочий процес часто призводить до різноманітних челенджів. Product Manager у Brainstack_ Олексій Семенов розповів, з якими викликами можна зіткнутися під час роботи над продуктом, та поділився шляхами розв’язання найбільш поширених проблем. Стаття буде корисною продакт-менеджерам і всім, хто працює над продуктом.
Балансування між вимогами стейкхолдерів
Продакт-менеджери часто стикаються з необхідністю врахувати вимоги різних стейкхолдерів. Іноді вони можуть конкурувати між собою та переслідувати різні цілі. Клієнти, розробники, керівники й різні відділи мають власне бачення й пріоритети, і задовольнити всіх у таких умовах — завдання з зірочкою.
Джерелом напруги також може слугувати контраст між короткостроковими цілями для генерації додаткового прибутку та фокусом на довгостроковій цінності продукту.
Як розвʼязати цю проблему
- Навчайте стейкхолдерів. Інформуйте їх про переваги довготривалої цінності продукту — акцент на цьому, а не на швидкій вигоді гарантує лояльність клієнтів та позитивну репутацію бренду.
- Визначте критерії успіху. Встановіть чіткі показники, що свідчитимуть про досягнення як короткострокових, так і довгострокових фінансових цілей. Це можуть бути, наприклад, retention rate, LTV, CAC, ROI, DAU та інші показники.
- Надавайте пріоритет рішенням на основі даних. Впроваджуйте ефективні й надійні методи збору та аналізу даних (наприклад, JTBD-дослідження), щоб розуміти поведінку клієнтів та ділитися цінними інсайтами зі стейкхолдерами.
- Експериментуйте. Використовуйте контрольовані експерименти (A/B-тести, MVP, RAT) для перевірки гіпотез та вимірювання їхнього впливу на продукт і результат.
- Не намагайтеся задовольнити всіх. Дійте в межах стратегії розвитку продукту, але відстоюйте своє бачення, оперуючи аргументами й статистикою, якщо ваші ідеї суперечать ухваленій стратегії.
Також обов’язково комунікуйте з іншими командами та стейкхолдерам щодо розробки спільної стратегії розвитку продукту, визначення показників успіху та надання пріоритетів в ухваленні рішень.
Визначення пріоритетів
Існує багато способів задовольнити потреби користувачів продукту. Визначити, яким із них надати пріоритет, може бути доволі важко. Проблема в тому, щоб вибрати рішення, що створять найбільшу цінність як для користувачів, так і для бізнесу.
Є спокуса постійно віддавати перевагу так званим low hanging fruits (рішенням, що можуть принести швидкий результат) замість глобальних стратегічних завдань, які, хоча й потребують залучення великих ресурсів, проте можуть значно покращити показники продукту та відкрити нові можливості для бізнесу.
Як розвʼязати цю проблему
Використовуйте фреймворки пріоритезації. Процес визначення пріоритетів часто передбачає використання популярних методологій, таких як RICE, ICE, модель Кано, матриця Ейзенхауера тощо. Іншим ефективним підходом є голосування: коли зацікавлені сторони колективно голосують за те, який функціонал найбільш важливий і потрібний для продукту.
Адаптуйте фреймворки під потреби вашого продукту. Для покращення процесу пріоритезації команди можуть використовувати техніку складання дорожньої карти 4D, яка зосереджується навколо чотирьох ключових вимірів.
- Стратегія: узгодьте нові ініціативи з загальною стратегією продукту. Продумайте, як кожна функція сприяє досягненню довгострокових цілей і візії продукту.
- Бачення: оцініть вплив функцій на користувацький досвід і чи резонують вони з загальним баченням продукту. Функції повинні відповідати бажаному кінцевому результату.
- Клієнт: визначте пріоритетність функцій, які задовольняють найважливіші потреби та запити клієнтів. Це можуть бути, наприклад, відгуки користувачів і дослідження ринку, щоб визначити зони для покращення продукту.
- Бізнес: оцініть, як функції впливають на бізнес-аспекти, зокрема отримання прибутку, позиціювання на ринку та конкурентні переваги.
Балансуйте між стратегічними та швидкими цілями. Обовʼязково беріть у роботу довготривалі стратегічні завдання, які можуть мати критичний ефект для успіху продукту. Виділяйте в пріоритетах та планах місце для бодай однієї такої цілі.
Такий підхід дозволяє розробити більш деталізовану й збалансовану стратегію визначення пріоритетів. Заохочуйте також динамічний підхід — коли система пріоритетів постійно розвивається, — щоб відповідати мінливим потребам продукту.
Дедлайни й труднощі з плануванням
Розробка продукту нерозривно повʼязана з реалізацією різноманітних фіч, тестуванням ідей та гіпотез. Усе й одразу, та ще й на вчора. Дедлайни горять, співробітники вигорають, водночас роадмап закликає до порядку та зрозумілої системи пріоритетів, а стейкхолдери всіляко тиснуть на команду.
Як розв’язати цю проблему
- Використовуйте обмежену кількість інструментів для планування. Не варто створювати додаткове навантаження, вимагаючи від співробітників заповнювати безліч календарів, у яких немає потреби. Виберіть 1–2 інструменти, зробіть спільний календар і постійно підтримуйте його актуальність.
- Дайте команді можливість брати участь у встановленні дедлайнів. Терміни виконання тих чи інших завдань мають бути предметом обговорення між бізнесом та продуктовими групами, а також усередині них.
- Робіть роадмапи короткими та гнучкими. Заплануйте роботу команди ітераціями. Після кожного спринту виділіть час, щоб переглянути й адаптувати план до нових умов.
Також проявляйте ініціативу, відразу ж повідомляючи про затримки чи перенесення термінів. Це важливо для того, щоб діяльність різних команд була узгодженою.
Робота з невизначеністю
Світ навколо надзвичайно мінливий, це стосується й бізнес-середовища та продукту. Уподобання споживачів, ринкові тенденції та навіть конкуренція — усе може кардинально змінитися будь-якої миті. Постійна робота з невизначеністю може стати джерелом значного стресу для всіх, хто працює над продуктом.
Як розв’язати цю проблему
- Запровадьте культуру безперервного тестування й навчання. Сприймайте кожен реліз або ітерацію як можливість зібрати дані та відгуки. Чи відреагував ринок так, як очікувалося? Чи використовують клієнти продукт за призначенням? Цей цикл зворотного звʼязку — надзвичайно цінний.
- Визнайте, що продукт, який ви запускаєте, — не фінальна версія. Ітеративний підхід дозволяє вдосконалювати продукт, базуючись на реальному використанні та мінливих умовах. Така гнучкість — потужний інструмент для адаптації.
- Розробіть різні сценарії. Що буде, якщо конкурент запустить аналогічний продукт? Що буде, якщо нова технологія зруйнує ваш ринок? Сценарне планування допоможе оперативно реагувати на різні варіанти розвитку подій.
- Налагодьте міжкомандну співпрацю. Відділи маркетингу, продажу та підтримки клієнтів можуть надавати інформацію в режимі реального часу. Ця інформація дуже цінна для коригування продуктової стратегії в умовах змін.
Невизначеність — це частина шляху управління продуктом. Замість того, щоб боятися невідомого чи намагатися передбачити кожну кризу, будуйте гнучкіший підхід до управління продуктом. Так ви будете більш відкритими до експериментів і можливостей, які виникнуть у процесі розробки та після релізу.
Комунікаційні виклики
Продуктова команда — це кросфункціональне поєднання продакт-менеджерів, UX-дизайнерів, розробників і тестувальників. Усі вони — люди з різними завданнями, поглядами та пріоритетами. Комунікація всередині такої різнорідної команди має бути бездоганною, адже навіть найпродуманіший роадмап може зіпсувати дрібне непорозуміння.
Як розв’язати цю проблему
- Зрозумійте свою аудиторію. Різні зацікавлені сторони мають різні потреби та рівні розуміння. Адаптуйте свою комунікацію до вашої аудиторії. Наприклад, керівники можуть захотіти отримати стратегічне розуміння проблеми, тоді як розробники можуть потребувати більше технічних деталей.
- Розмовляйте з іншими відділами про клієнтів однією мовою. Кожен відділ так чи інакше прагне задовольнити потреби клієнтів. Якщо показати іншим командам зрозумілу статистику, наскільки щасливі ваші користувачі чи на якому етапі вони часто залишають ваш продукт, це допоможе зрозуміти, як цілі продукту співвідносяться з завданнями тієї чи іншої команди.
- Ведіть двосторонню комунікацію. Залучайте кожного члена продуктової команди до розмови, безпосередньо запитуючи, що вони можуть запропонувати та який зворотний звʼязок дати. Впроваджуйте їхні ідеї скрізь, де це можливо.
- Будуйте довіру через прозорість. Коли виникають проблеми або невдачі, краще бути чесним і відвертим із командою.
- Діліться, але знайте міру. Замість того, щоб розсилати величезну кількість контенту, від якого співробітники швидко втратять інтерес, будьте вибірковими. Групуйте повідомлення й діліться лише тим, що стосується справи.
Last but not least — подумайте про навчання з комунікації для вашої команди. Це можуть бути тренінги, семінари або залучення тренера з комунікацій на постійній основі.
Синхронізація цілей у квартальних планах
Одна з найскладніших проблем в управлінні продуктом — синхронізація цілей та узгодження квартальних планів між кросфункціональними командами. Усе тому, що кожен відділ часто має власні цілі, терміни та стратегії. До того ж впровадження нових, раптових ініціатив у середині кварталу може порушити попередні плани.
Як розвʼязати цю проблему
- Залишайте місце для несподіваних завдань і проєктів. Один із підходів полягає в тому, щоб залишати у квартальних планах місце для непередбачуваних проєктів, які усе ж є сенс реалізувати, бо вони можуть забезпечити додаткову цінність користувачам і бізнесу.
- Використовуйте підхід OKR. Допомогти може використання такого фреймворку, як OKR (Objectives and Key Results — цілі та ключові результати). У рамках цього підходу кожна команда самостійно формує перелік завдань на наступний квартал. Згодом міжкомандні цілі виходять на перший план, що дає можливість командам синхронізувати свої завдання та узгодити стратегічний напрям на квартал.
Застосовуючи такий підхід до співпраці та впроваджуючи практики, що сприяють загальній синхронізації, продакт-менеджери можуть ефективніше розвʼязувати складні завдання, узгоджувати цілі між командами та планувати роботу навіть в умовах непередбачених коригувань.
Чому ці проблеми варто сприймати як можливості
На певному етапі практично кожен, хто працює над продуктом, стикнеться з одним із перерахованих викликів чи радше відразу з кількома. Однак ці челенджи слід сприймати як можливості.
Коли ви розв’язуєте проблеми в комунікації чи командній взаємодії, ваша команда стає більш згуртованою та вчиться реагувати на складнощі гнучко й ефективно. Пошук рішень, які дозволять рівномірно розподіляти робоче навантаження та дотримуватися дедлайнів, навчить вас мислити стратегічно та правильно розставляти пріоритети. А проведення досліджень зробить вас ближчими до користувачів та кращими за конкурентів.
Розвʼязання проблем є суперсилою продакт-менеджера. Розуміння вищеперелічених викликів та робота з ними — це шлях до ефективного управління продуктом і задоволеності користувачів.
Шукаєте роботу?
У нас на сайті багато вакансій на будь-який смак для фахівців різних професій 👉
ВакансіїЧитайте також
PayCheck. Історія продакт-менеджерки, що отримує $10 000 на місяць
Чому ви досі не в IT? 7 міфів, які заважають вам почати бажану кар’єру
На що здатен штучний інтелект? Тренди 2023 року та прогнози на майбутнє
Додати коментар
Цікаве на Happy Monday
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Знижуємо робочий стрес: чому ваші термінові завдання насправді не горять
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів