У пошуку роботи та вирішенні різних робочих і життєвих питань може допомогти Agile-підхід, ефективний в умовах невизначеності, в яких ми зараз живемо. Чому саме Agile та які його інструменти варто затестити, розповідає Наталія Піковець, кар’єрна консультантка, коучиня й експертка з гнучких методологій управління.
Чому Agile?
Термін Agile часто асоціюється з ІТ, але насправді успішно використовується і в інших сферах, а також у повсякденному житті. Agile (з англ. «гнучкий, спритний») — це методика гнучкого підходу до керування проєктами. Основні цінності Agile:
- люди та їхня взаємодія важливіші, ніж процеси та інструменти;
- продукт, що працює, важливіший, ніж вичерпна документація;
- співпраця з замовником важливіша, ніж узгодження контрактів;
- готовність до змін важливіша, ніж дотримання плану.
Гнучкість, передбачена Agile-підходом, істотно полегшує життя та дозволяє бути ефективними навіть за таких умов, як зараз. Тож подивімося, які інструменти ми можемо взяти з методології Agile, щоб вирішувати різні наші завдання.
Постановка цілей
Випишіть усі свої цілі/завдання на певний період часу — рік, пів року, декілька місяців, місяць чи тиждень. Якщо це важко, можна зробити табличку, де в одному стовпчику перелічити всі сфери вашого життя, а в другому написати до них цілі/завдання. Або скористайтеся таким відомим інструментом, як «Колесо балансу».
Далі я завжди раджу перевіряти свої цілі на істинність, щоб зрозуміти, чи вони дійсно ваші. Для цього можна використати техніку «П’ять чому». Її суть у тому, щоб послідовно запитувати себе «Чому?», щоб кожне наступне запитання стосувалося попередньої відповіді. Зазвичай п’яти запитань вистачає, щоб з’ясувати свою справжню мотивацію та відфільтрувати частину цілей як неактуальну чи нав’язану.
Пріоритезація цілей
Переходимо до наступного інструменту, щоб визначити, які цілі/завдання мають зараз найвищий пріоритет. Для цього можна використати матрицю Ейзенхауера й розподілити цілі на такі категорії:
- термінові й важливі;
- термінові, але неважливі;
- важливі, але нетермінові;
- неважливі й нетермінові.
Пріоритетними для виконання будуть «термінові й важливі» цілі, їх ми будемо виконувати в першу чергу.
Також можна використати ще один спосіб розставлення пріоритетів, схожий на матрицю Ейзенхауера, — Lean Prioritization. Для цього потрібно розподілити цілі на такі категорії:
- цінні й не витратні;
- цінні та витратні;
- не цінні та не витратні;
- не цінні й витратні.
Пріоритетними для виконання будуть «цінні й не витратні» цілі.
Декомпозиція цілей
Цілі/завдання можуть бути такими масштабними, що здаватимуться нам слоном, якого потрібно з’їсти. Але можна їсти цього слона по маленькому шматочку. Тож після того, як ми зробили пріоритезацію цілей, переходимо до їх декомпозиції, тобто розбиття на менші складники. У підсумку замість великих цілей формується ряд простих кроків, де кожен крок — це зрозуміле й легке завдання.
Приклад декомпозиції цілі «Пошук нової кар’єри»:
- знайти кар’єрного консультанта/коуча;
- зрозуміти, в якій сфері та на якій посаді хочете працювати;
- визначити, які навички й знання вам потрібні та де можна їх отримати;
- скласти/оновити резюме;
- скласти супровідний лист;
- оформити соцмережі (особливо LinkedIn);
- визначитися з каналами пошуку роботи тощо.
Декомпозиція цілі надає нам чіткий план дій. При цьому не завжди потрібно брати виконання всіх завдань на себе — можна розподілити їх серед членів родини, колег тощо. Найкраще працювати не більш ніж над трьома завданнями одночасно. Для роботи можна використовувати як різні онлайн-сервіси на кшталт таск-менеджерів, так і звичайний щоденник-планер — обирайте, що буде для вас зручніше.
Коли плануєте свій тиждень/місяць, завжди додавайте в план відпочинок, тому що про нього ми забуваємо дуже часто, а він нам конче потрібен, щоб бути в ресурсі та мати енергію для виконання завдань. Також раджу залишати вільні віконця на випадок незапланованих завдань/справ/зустрічей чи таких форс-мажорів, як, наприклад, відключення світла через обстріли.
Ретроспектива
Ретроспектива дозволяє нам проаналізувати виконання нашого плану, наприклад, за тиждень: що вдалося зробити, а що ні, чому та як можна зробити інакше. Результати ретроспективи допомагають скорегувати план на наступний період.
Морква
І наостанок мій улюблений інструмент, який додасть вам мотивації, — винагороджувати себе! Щоразу, коли виконали завдання чи досягли цілі, тіште себе чимось приємним. Це може бути філіжанка кави з десертом у вашій улюбленій кав’ярні, обід в ресторані, замовлення суші чи піци, купівля чогось нового або квиток на концерт чи виставу. Для цього ви маєте добре розуміти, що дійсно буде вас мотивувати, особливо коли йдеться про виконання важких, неприємних та нецікавих завдань.
Звісно, Agile-підхід не є панацеєю від усього, але він істотно полегшує життя та дозволяє бути ефективним в умовах невизначеності. Спробуйте, і, можливо, він вам сподобається та стане в пригоді.
Шукаєте роботу?
Маємо безліч вакансій у креативній індустрії, ІТ-компаніях, освіті тощо 👉
ВакансіїЧитайте також
Як планувати в часи війни: поради кар’єрної консультантки
Гнутися, але не зламатися: про гнучкість людей та бізнесу під час війни
Як планувати кар’єру в епоху змін: 5 кроків
Додати коментар
Цікаве на Happy Monday
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Знижуємо робочий стрес: чому ваші термінові завдання насправді не горять
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів