Віддалена робота має багато переваг. Але через те, що буває складно розмежувати особистий і робочий час, дистанційка може стати причиною перепрацювань, надлишку втоми і навіть вигорання. Як цього уникнути, радить Dan Buzan — маркетолог, співзасновник Off-site SEO агентства Contega Media і автор блогу про віддалену роботу danbuzan.com.
Уявіть, що ваше життя — це ваги. На одну чашу ви кладете свою кар’єру, а на іншу — особисте життя. В ідеалі чаші повинні бути на одному рівні. Це явище називають «work life balance».
Цей термін позначає співвідношення часу, який ви витрачаєте на роботу, до часу на відпочинок, спілкування з родиною, хобі тощо. Вперше він виник у 1970-1980-х роках, коли кордони між «особистим» і «робочим» тільки почали стиратися. З розвитком технологій потреба в балансі зросла багаторазово, адже тепер завдяки гаджетам і мобільному інтернету роботу можна взяти з собою куди і коли завгодно, що може призвести до перепрацювань.
У чому проблема?
Так вже вийшло, що перш ніж зробити крок у бік власного свого агентства, я починав на фрілансі і пізно помітив, як стерлася межа між роботою і відпочинком.
Клієнту завжди було потрібно терміново й на вчора, дедлайни горіли, хотілося взяти новий цікавий проєкт, коли поточні були навіть не розпочаті. Я постійно перепрацьовував, мій режим дня став непередбачуваним, а почуття провини заганяло в стрес:
«Знову нічого не зробив» — думав я перед сном попри 8 годин роботи й закриті завдання.
Виконати роботу якісно і в строк — ось, що вийшло для мене на перший план. Решта потерпить. Але я працював усе більше, а результатів було все менше. Почали опускатися руки, я втратив фокус на тому, що важливо і куди я рухаюсь.
У цьому й полягає, на мою думку, головна проблема перепрацювань — немає часу сповільнитися і почати усвідомлювати те, що відбувається.
Як підтримувати work-life баланс на ремоуті
Першим кроком до нормалізації балансу для мене було чітко позначити свої межі.
- Створити ідеальний портрет клієнта (ICP — Ideal Customer Profile): з ким я працюю, а з ким ні.
Звичайно, все індивідуально, але можна виділити загальні риси: тип клієнта (компанія / приватна особа), ніша бізнесу, мінімальний бюджет.
Найважче доводиться фрилансерам-новачкам, у яких основне джерело лідів — біржі і ще немає системи продажів і довгострокових контрактів: немає фізичної можливості вибрати, з ким працювати, а кому відмовити. У такій ситуації проєктів вдається виграти мало і доводиться працювати з ким вийде — неважливо, що проєкт в іншій ніші, а клієнт від початку виглядає проблемним.
Починати потрібно з малого: визначати вдалі ніші та навчитися визначати «я зароблю з цим проєктом або піду в мінус через те, що соромлюся попросити доплатити за доопрацювання не по ТЗ».
- Стандартизувати послуги під типові ніші.
Йдеться про формування пакетів послуг, прайс-листів та єдиного процесу як продажу, так і надання послуги. Чи помічали за собою, що кожному потенційному клієнту ви відписуєте по-різному, бо інша ніша / проєкт / завдання? Це явна ознака того, що ви розривається між проєктами.
Якщо ви будете продавати свої послуги тільки в заздалегідь прописаних рамках (обсяг робіт, ціни, терміни, кількість ітерацій правок тощо), це дозволить не погоджуватися на кожну примху клієнта. У той же час можна запропонувати йому альтернативні або додаткові опції — наприклад, пакет послуг Prо, за якого ви на зв’язку 24/7 і готові до будь-яких примх клієнта, але коштує такий пакет в три рази більше ваших стандартних послуг.
- Дати знати клієнтам, як я буду відповідати на повідомлення.
Чи помічали за собою таке: дуже активна фаза продажів, таке ж активне обговорення проєкту на етапі закриття угоди, старт робіт — і тиша? А клієнт, можливо, очікував видимість активної діяльності, тижневі звіти або навіть зідзвони. Все це потрібно обговорити ще до початку робіт.
Розкажіть, як, коли і в якому вигляді відбуватиметься звітність по проєкту. Також зазначте, що відповідаєте протягом робочого дня (це означає з 09:00 до 18.00, а не цілодобово), що відпочиваєте на вихідних і святах. Дайте альтернативні засоби зв’язку про всякий випадок.
Зараз це здається очевидним, але 3 роки тому я брався за кожну нову можливість, а проєкти накладалися один на одного і закривалися в останній момент за рахунок титанічних зусиль.
Є ще один цікавий термін, якого я хотів би торкнутися — «румінація». У психології румінація означає переварювання думок по колу. Така уявна жуйка робить нас ще більш вразливими до вигорання. Стрес приносить не стільки робочий процес, скільки його обдумування під час відпочинку, що, по суті, є контрпродуктивним.
Щоб не дати цій звичці залишити мене без відпочинку, я навчився ловити себе на румінації та переводити думки в інше русло: концентруватися на поточному моменті, усвідомлювати, що страхи й переживання нічим не обгрунтовані.
Звичайно, контролювати кожну думку неможливо. Але можна їх переформулювати. Наприклад, румінація «У мене багато роботи» показує проблему, але не дає її рішення. А ось питання «Як я можу грамотно скласти свій розклад?» продуктивне й несе користь.
Ще 5 кроків на шляху до work-life балансу
1. Виділіть собі робоче місце
Це не обов’язково має бути окремий кабінет, але ваш хребет подякує за інвестицію в офісний стілець і стіл. Не працюйте в ліжку або на дивані — це зона відпочинку.
Перед роботою приберіть все непотрібне зі столу. Вам не потрібні стопки документів, органайзери для канцелярії, книги й журнали — нехай залишиться тільки ноутбук і блокнот з ручкою, якщо під час роботи ви звикли робити записи від руки. Порядок на столі = менше приводів відволіктися.
2. Навчіться говорити «ні»
Замовник просить здати роботу на тиждень раніше? Колега намагається «повісити» на вас додатковий проект? Ви не зобов’язані погоджуватися.
Для себе я вибрав єдину стратегію: співпрацювати тільки на взаємовигідних умовах.
Відмовляти — завжди важко. Свого часу на фрилансі мене тривожили думки: «А раптом я більше не знайду такий проєкт / замовника / вакансію». Але за кожне невимовлене «ні», я платив своїм психологічним здоров’ям. Тож прокачуйте свою навичку відмов і повірте: нічого страшного з вами не трапиться.
3. Не відволікайтеся на чати й пошту
Краще прибрати всі відволікаючі додатки на час роботи. Я використовую для цього додатки-блокувальники Focus Lock або AppBlock. У них можна відзначити ті сайти або додатки, що заважають концентруватися (наприклад Instagram, Telegram або Facebook), і відключити їх на певний час.
Ще однією доброю звичкою може стати перевірка пошти тільки 2 рази в день — вранці і ввечері. Не варто перевіряти її кожні 10 хвилин, краще виділити конкретний час для перевірки. Це дисциплінує, і ваші контакти знатимуть, коли чекати на відповідь.
4. Плануйте правильно
Мені допомогла одна з найвідоміших систем планування, про яку я писав у своєму блозі — bullet journal (БуДжо). Гнучкість цієї системи дозволяє кожному створити свій ідеальний щоденник.
БуДжо — це не просто планер, а ще й щоденник, збірник трекерів або навіть персональна кулінарна книга (тут вже на ваш розсуд). Блокнот допомагає зібрати все необхідне в одному місці і звільнити голову, а простота його ведення збільшує продуктивність.
5. Спробуйте коворкінг
Іноді корисно вибиратися попрацювати десь поза домом. Для цього можна відвідувати коворкінг, де панує атмосфера, заряджена на роботу. Тут можна надихнутися, насититися новими ідеями і знайти однодумців.
Навіть якщо у вашому місті немає спеціально обладнаних коворкінгів — вирушайте в кафе або читацький зал і спробуйте попрацювати звідти.
5 порад для відновлення і відпочинку
Ми розучилися якісно відпочивати. Приставка і Netflix — це не відпочинок. Мозку важливо перемикатися, а ми лише ганяємо його від контенту до контенту. Що може допомогти👇
- Тиша
Залиште собі годину тиші в день. Не беріть телефон у цей час. Найкраще для цього підходить ранок.
Нас звідусіль оточує інформаційний шум, тому так корисно на час вибути з перегонів і нарешті почути себе.
- Медитації
Практикуючи медитацію хоча б 15 хвилин в день, ви станете спокійніше дивитися на багато речей. Це відмінна методика управління стресом і повернення в реальність.
Чому медитацію варто зробити щоденною звичкою 👉
Читати- Техніка подяки
Спробуйте щодня записувати 5 речей, за які ви вдячні. Згодом вам почне здаватися, що з вами чарівним чином стало траплятися більше хорошого. Але насправді так було завжди — ви просто цього не помічали.
10 причин вести щоденник успіхів 👉
Читати- Хобі
Не менш важливо знайти собі захоплення крім роботи. Будь-яке: від вишивання бісером до пірнання з аквалангом — тут уже все залежить від вашої фантазії. Головна задача хобі — дати вам ресурс.
Не лише робота: 10 ідей корисних хобі від команди Happy Monday 👉
Читати- Фізична активність
Влаштовуйте прогулянки, плавайте, займайтеся йогою або боксом. Одужуйте своє тіло.
І пам’ятайте: work life balance — це не 50/50
Ваш баланс — це ритм, у якому комфортно саме вам. Усе дуже індивідуально. Комусь у даний момент важливіша кар’єра. А в когось народилася дитина, і це вимагає більше вкладатися в сім’ю. Протягом життя наші пріоритети можуть змінюватись, і це нормально.
На ремоуті й фрілансі буває складно не перетворювати все життя на роботу. Так було і в мене. Я часто намагався зробити все бездоганно, довго сидів над проєктами і переробляв. Допомогло взяти паузу, аркуш, олівець і прописати чіткі рамки — що, кому і як я роблю. Усе, що не вписувалося в ці рамки, я просто не брав до уваги.
Не забувайте, що не можна робити все ідеально. Перфекціонізм — не зона росту.
Звичайно, зараз я теж набиваю шишки, але їх стало набагато менше. Саме work life balance допомагає мені любити свою роботу далі.
Шукаєте віддалену роботу?
У нас на сайті багато ремоут-вакансій для різних спеціалістів 👉
ВакансіїЧитайте також
Працюю вдома, а втомлююсь більше. Що робити?
30 правил віддаленої роботи для команд, лідерів та початківців
Хірург і трохи веброзробник: як лікар почав фрилансити на карантині
Додати коментар
Цікаве на Happy Monday
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Знижуємо робочий стрес: чому ваші термінові завдання насправді не горять
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів